ارزشیابی پیگیری دوره آموزشی: کارگاه آموزشی یک ماهه گیاهان دارویی برگزار شده از طرف سازمان کشاورزی استان تهران و جهاددانشگاهی شهید بهشتی در سال 1378
پذیرفته شده برای پوستر
عنوان دوره: دومین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
کارشناس ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی
چکیده
هم اکنون بسیاری از دوره های آموزشی کوتاه مدت برای فارغ التحصیلان کشاورزی از سوی سازمان ها و
منجر می » خود اشتغالی « مؤسسات مختلف برگزار می شود. اما این که آیا واقعاً این دوره ها به اشتغالزایی و هدف بالاتر
شود هنوز جای سؤال است. بدیهی است توسعه دوره های آموزشی در صورتی مثمرثمر خواهد بود که ارزشیابی دقیقی
از اولین برنامه اجرا شده انجام گیرد. با این توضیح تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی است و شرکت کنندگان در این
دوره پرسشنامه را در 2 زمان یکی در انتهای دوره ) 1378 ( و دیگری 18 ماه پس از پایان دوره ) 1380 ( تکمیل کرده اند.
ملاک های بکار رفته در این تحقیق شامل سرنوشت شغلی، تلاش برای اشتغال، گرایش شغلی، محدودیت های
خوداشتغالی، ارتباطات افراد شرکت کننده در دوره، رضایت از توانایی های کسب شده در دوره، اثرات فرهنگی -
اجتماعی دوره، مناسب بودن محتوا، کارآیی روش ها و در نهایت اثربخشی دوره می باشد. بر اساس نتایج بدست آمده
18 ماه پس از دوره حدود 70 درصد افراد شاغل، 17 درصد دانشجو و 13 درصد بیکار بوده اند. این در حالی است که
اشتغال در ادارات دولتی بالاترین افزایش را داشته و به 4 / 17 درصد رسیده است. همچنین از میان این 70 درصد شاغل،
حدود 40 درصد در بخش های غیر کشاورزی فعالیت دارند اما از میان 30 درصد افراد شاغل در زمینه کشاورزی حدود
26 درصد در زمینه گیاهان دارویی شاغل شده اند. بر اساس مطالب مذکور وضعیت کلی این ملاک نسبتاً مطلوب ارزشیابی شده است.
منجر می » خود اشتغالی « مؤسسات مختلف برگزار می شود. اما این که آیا واقعاً این دوره ها به اشتغالزایی و هدف بالاتر
شود هنوز جای سؤال است. بدیهی است توسعه دوره های آموزشی در صورتی مثمرثمر خواهد بود که ارزشیابی دقیقی
از اولین برنامه اجرا شده انجام گیرد. با این توضیح تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی است و شرکت کنندگان در این
دوره پرسشنامه را در 2 زمان یکی در انتهای دوره ) 1378 ( و دیگری 18 ماه پس از پایان دوره ) 1380 ( تکمیل کرده اند.
ملاک های بکار رفته در این تحقیق شامل سرنوشت شغلی، تلاش برای اشتغال، گرایش شغلی، محدودیت های
خوداشتغالی، ارتباطات افراد شرکت کننده در دوره، رضایت از توانایی های کسب شده در دوره، اثرات فرهنگی -
اجتماعی دوره، مناسب بودن محتوا، کارآیی روش ها و در نهایت اثربخشی دوره می باشد. بر اساس نتایج بدست آمده
18 ماه پس از دوره حدود 70 درصد افراد شاغل، 17 درصد دانشجو و 13 درصد بیکار بوده اند. این در حالی است که
اشتغال در ادارات دولتی بالاترین افزایش را داشته و به 4 / 17 درصد رسیده است. همچنین از میان این 70 درصد شاغل،
حدود 40 درصد در بخش های غیر کشاورزی فعالیت دارند اما از میان 30 درصد افراد شاغل در زمینه کشاورزی حدود
26 درصد در زمینه گیاهان دارویی شاغل شده اند. بر اساس مطالب مذکور وضعیت کلی این ملاک نسبتاً مطلوب ارزشیابی شده است.
کلیدواژه ها