بررسی نقش رسانه ها و روش های آموزشی بر تقاضای بهره برداران برای انجام طرح های یکپارچهسازی اراضی کشاورزی و رفع مخالفت های آنان با اجرای این گونه طرح ها مطالعه موردی کرمانشاه و لنجانات اصفهان

پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (487.83 K)
عنوان دوره: دومین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
کارشناس ارشد مرکز تحقیقیات کشاورزی و منابعطبیعی استان کرمانشاه
چکیده
پراکندگی اراضی کشاورزی در ایران یکی از مشکلات ساختاری بخش کشاورزی و از موانع اصلی توسعه این بخش از اقتصااد کشاور موباو
میشود. در شرایط حاضر که کشور ما فاقد قانون یکپارچهسازی اراضی کشاورزی است، عدم تقاضای اجارای رارو و مخا ات بعبای ب ر بارداران در
رول انجام آن و در نتیجه متوقف شدن عملیات اجرایی از جمله مشکلات مربوط به یکپارچهسازی میباشاد. در ایان ماا عاه ساعی شد اسات کاه باا
استفاد از نظرات کارشناسان و کشاورزان نقش رسانهها و روشهای آموزشی مختلف بر افزایش آگاهی و ترغیا ب ر بارداران باه اجارای رارو هاای
یکپارچهسازی اراضی و امکان رفع مخا فت ب ر برداران با اجرای اینگونه ررو ها در ش رستان کرمانشا و مناقاه نجاناات اصاف ان ماورد بررسای و
تولیل قرار گیرد. نتایج نشان میدهد در هر دو مناقه در شرایط حاضر به ترتی برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی، آماوزش چ ار باه چ ار و
بازدید ب ر برداران از مزارع یکپارچه شد بیشترین نقش را در افزایش آگاهی و ترغی ب ر برداران به انجام یکپارچهسازی اراضی دارناد. در کرمانشاا
نقش و قدرت انگیزش آموزشهای انبوهی و استفاد از رسانههای آموزش گروهی در صورت استفاد و کاربرد صویح از آن ا قابال افازایش اسات ودر
نجانات ربق نظر کارشناسان در صورت بکارگیری صویح این روشها در آیند ، نقش آن ا قابل افزایش است، اما نقش آموزش چ ر به چ ار بایش از
میزان فعلی قابل افزایش نیبت. بنابراین درآیند رسانه های جمعی در مناقه نجانات امکان کااربرد و تااریر بیشاتری خواهناد داشات. رباق اه اارات
ب ر برداران در روستاهای موفق و ناموفق موررترین روش برای افزایش آگاهی ب ر برداران نببت به منافع و مبایل مارتبط باا یکپارچهساازی اراضای و
پذیرش آن، بازدید و مشاهد اراضی یکپارچهشد ) نمایش نتیجه ای( دیگر روستاها است. پس از این عامل، ارائه برنامه هاای ترویجای و مناابع مولای
م مترین منابع افزایش آگاهی ب ر برداران موبو می شوند . دلایل مخا فت بعبی ب ر برداران با اجرای رروها در سه دسته مخا فتهای غیر مناقی،
بوق و نابوق قرار میگیرد. تولیل این گونه مخا فتها نشان داد که همه موارد مخا فتهای دسته اول با بکارگیری روشهاای آموزشای متناسا قابال
حل میباشند. مرتفع ساختن دیگر مخا فتها همرا با اصلاو روشهای فنی، موارد حقوقی و سازمانی رروها امکان پذیر خواهد بود.
کلیدواژه ها