بررسی و تحلیل گرایش های فلسفی کارشناسان جهاد کشاورزی استان فارس در حیطه آموزش بزرگسالان

پذیرفته شده برای پوستر
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1دانشجویان دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
2استادیار ترویج وآموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
چکیده
هدف کلی این پژوهش بررسی و تحلیل گرایش های فلسفی کارشناسان جهاد کشاورزی استان فارس بود. جامعه آماری
مطالعه شامل کارشناسان جهاد کشاورزی و مراکز خدمات کشاورزی شهرستان های نیمه ی شمالی استان فارس در سال
1389 بود (603=N (که حجم نمونه آماری با بهره گیری از فرمول کوکران (111=n (تعیین و اعضای نمونه به روش
طبقه ای با تسهیم نسبت انتخاب شدند. برای افزایش اعتبار مطالعه تعداد 120 پرسشنامه توزیع شد که با حذف پرسشنامه
های ناقص در نهایت تعداد 105 پرسشنامه عودت گردید و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی و تعیین
گرایش های فلسفی کارشناسان جهاد کشاورزی که به عنوان آموزشگر بزرگسالان در حیطه کشاورزی مشغول فعالیت
بودند از پرسشنامه فلسفه آموزش بزرگسالان (PAEI (استفاده شد. این پرسشنامه جهت استفاده به فارسی برگردانده شد
و اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم تحقیقات تهران با تطبیق دادن ترجمه با متن اصلی، روایی آن
را تایید نمودند. پایایی آن نیز توسط تدوین کنندگان آن بالاتر از 7 .0 گزارش شده است. در نهایت داده های جمع
آوری شده بوسیله نرم افزار SPSS نسخه 17 و بهره گیری از جداول توزیع فراوانی، همبستگی و مقایسه میانگین مورد
تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که کارشناسان وابستگی بیشتری به گرایش های فلسفی پیشرفت گرایی و
انسان گرایی دارند. از سوی دیگر، نتایج همبستگی بین گرایش های فلسفی و ویژگی های فردی حاکی از آن بود که
بین سن و فلسفه لیبرال و رادیکال رابطه معنی دار با شدت ضعیف وجود دارد. همچنین متغیر سابقه کاری نیز رابطه
معکوس با شدت ضعیفی را با گرایش های فلسفی پیشرفت گرایی و انسان گرایی نشان داد. بر اساس یافته ها، بین
گرایش های فلسفی کارشناسان رشته های مختلف اختلاف معنادار وجود ندارد. بدین معنا که رشته تحصیلی کارشناسان
در شکل گیری دیدگاه فلسفی آنان نقش تعیین کننده ای نداشته است. این در حالی است که، کارشناسانی که مدرک
کارشناسی ارشد داشتند وابستگی بیشتری به گرایش فلسفی رادیکال از خود بروز داده اند نسبت به کارشناسانی که
دارای مدرک کارشناسی هستند. در نهایت، بر اساس یافته ها پیشنهادهایی نیز ارائه شده است.
کلیدواژه ها