مانعهای مشارکت زنان روستایی در کلاس های آموزشی – ترویجی در شهرستان همدان

پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (266.07 K)
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1دانشجوی کارشناسی ارشد توسعه روستایی دانشگاه بوعلی سینا
2استادیار دانشگاه بوعلی سینا- همدان
چکیده
زنان روستایی به عنوان نیمی از جمعیت روستایی نقش بارزی در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی دارند و رسیدن به توسعه پایدار روستایی توجه بیشتر به زنان را که
همپای مردان در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی مشارکت دارند می طلبد. شواهد نشان می دهد که در زمینه توانمندسازی زنان روستایی مانعهای بسیاری وجود دارد
که یکی از عمده ترین آن ها نبود مشارکت کافی زنان در برنامه های آموزشی و ترویجی است. با توجه به چنین وضعیتی، برای زمینه سازی حضور بیشتر زنان در
دوره های آموزشی باید مانعهای و محدودیت های مشارکت زنان درکلاس های ترویجی را شناسایی کرد. در واقع این تحقیق با هدف شناسایی مانعهای مشارکت زنان
روستایی در برنامه ها و فعالیت های ترویجی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار کشاورزی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع تحقیق توصیفی- همبستگی بوده و
به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل جامعه زنان روستایی شهرستان همدان است که تعدادی از آن ها به صورت نمونه گیری تصادفی در دو
مرحله به عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته اند. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای، و ابزار پرسشنامه استفاده است. برای
توصیف و تحلیل داده ها نرم افزار SPSS مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که مهم ترین مانع برای مشارکت زنان در کلاس های آموزشی،
مسائل فرهنگی، اجتماعی است. بر این اساس ، به منظور افزایش سطح مشارکت زنان روستایی در کلاس های آموزشی، باید سعی در ایجاد بستری مناسب برای تغییر در
ذهنیت و باورهای سنتی نسبت به زنان، بالا بردن سطح سواد و بینش انان نمود. در پایان مقاله توصیه هایی به همین منظور ارائه شده است.
کلیدواژه ها