بررسی تاثیر متغیرهای آموزشی – ترویجی بر اثربخشی اجتماعی راهبرد مدیریت جامع محصولات از دید گلخانهداران استان اصفهان

پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (265.17 K)
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس
2استاد گروه ترویج و اموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
3دانشیار گروه توسعه و ترویج کشاورزی دانشگاه تهران
چکیده
در حال حاضر، تامین غذای سالم و کافی جمعیت کشورها، مهمترین دغدغه دولتها به
شمار میرود. از طرف دیگر، جمعیت جهان در حال افزایش است. بر طبق برآورد فائو،
جمعیت در سال 2050 به 4.9 بیلیون خواهد رسید. در این راستا، برای استفاده بهینه و
پایدار از اراضی کشاورزی، برنامهریزیها و استراتژیهای مدیریتی مورد نیاز است. برای
بدست آوردن بازده خوب از محصولات کشاورزی، نیاز به حفاظت از محصولات قبل و بعد
از برداشت داریم. راهبردی که در جهت حفاظت از محصولات و مدیریت صحیح منابع در
حال توسعه میباشد، مدیریت جامع محصولات است. هدف این تحقیق، بررسی عوامل
آموزشی – ترویجی موثر بر اثربخشی اجتماعی راهبرد مدیریت جامع محصولات در بین
گلخانهداران تحت پوشش استان اصفهان در طی سالهای 1389-1385 میباشد. روش
نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب حجم جامعه بوده که 113 نفر گلخانهدار تعیین
گردیدند و در نهایت 103 پرسشنامه تحلیل شد. نتایج نشان داد که عضویت در نهادهای
اجتماعی بر اثربخشی اجتماعی تاثیرگذار، اما کلاسهای آموزشی – ترویجی بیتاثیر بوده
است. همچنین روشهای آموزشی و محتوی آموزشی بکاربرده شده در راهبرد رابطه
مثبت و معنیداری با اثربخشی اجتماعی راهبرد دارند و توانستند 58 %از کل واریانس
اثربخشی اجتماعی را تبیین نمایند.
کلیدواژه ها