نظام آموزش متوسطه کشاورزی، اشتغال و بازار کار در بخش کشاورزی

پذیرفته شده برای پوستر
عنوان دوره: دومین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازارکار از جهات کمی و کیفی یکی از دغدغه های مههم سیاسهذگذاراو و
برنام ریزاو نظام آموزشی کشور از گذشذ دور میباشد و در نظام جدیهد آمهوزش مذوسهک که در سهای تح هیلی
72 - 1371 ب اجرا در آمده است ب صورت جدیتر مکرح گردیده است. یکی از بخشههای بسهیار بها اهمیهت نظهام
جدید آموزش مذوسک ، نظام آموزشی فنی و حرف ای میباشد و آموزش مذوسک کشاورزی نیهز یکهی از زمینه های
نظام آموزش فنی و حرف ای است ک در دو شاخ فنی و حرف ای و کاردانش ب تربیت نیروی مذخ ص مورد نیهاز
در سکوح کارگر نیم ماهر و ماهر و کارداو میپردازد.
با توج ب امکانات بالقوه بخش کشاورزی در ایراو و نقش قابل توجهی ک در حهای حارهر ایهخ بخهش در تولیهد
ناخالص کشور دارا میباشد ) 26 درصد( ، ایخ اندیش از طرف برنام ریزاو و سیاسذگذاراو اقذ ادی مکرح میگردد،
ک ظرفیت تولیدی ایخ بخش نیز میتواند از طریق اعمای مدیریت مناسب و با تلفیق صحیح عناصر و عوامهل مهر ر
در تولید، ب بیش از مقدار موجود ارتقاء یابد. تحقق ایخ امر مسذلزم وجود و انباشت سرمای انسهانی مناسهب یعنهی
تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز بازارکار ایخ بخش میباشد.
با توج ب نذایج مکالع ، از جمل پیشنهادات ارائ شده در حوزه تربیت نیروی انسانی مورد نیهاز بازارکهار
کشاورزی توج جدی ب فرآیند جذب و پذیرش و انجام اصلاحات ساخذاری و قانونی در فرآیند جذب دانشآموز
در مراکز آموزش مذوسک کشاورزی و هنرسذانهای کشاورزی میباشد و سپس توج ب هدف کارآفرینی و توسع و
گسذرش آو در بیخ اذهاو دانشآموزاو )هنرجویاو( ایخ مراکز میباشد و در گام آخر توج ب اصهلاحات در برنامه
درسی، ب ویژه انجام کارآموزیها و کارورزی در خارج از محیط هنرسذاو ب منظور آشنایی دانشآمهوزاو بها محهیط
واقعی کار میباشد. در حوزه تقارای بازارکار کشاورزی تأکید و توصی بر پرورش خ هلذهای اخهلاح حرفه ای در
دانشآموزاو مانند دیدگاه مثبت نسبت ب شغل کشاورزی، تواو کار گروهی و تیمی و تهیه سهاز و کهار حمهایذی از
بخش کشاورزی میباشد.
کلیدواژه ها