کارآفرینی ، مهارت آموزی و خود اشتغالی درآموزشهای فنی و حرفه ای " آموزش مداوم و مهارت آموزی : پلی است برای گذر به آینده

پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (371.34 K)
عنوان دوره: دومین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
کارشناس ارشد معاونت آموزش وتجهیز نیروی انسان
چکیده
مفهوم کارآفرینی چیست ، از کجا آمده و معنای آن چیست ؟آیا بنیانی برای خط مشی های پیش برنده کارآفرینی وکلیدی برای
فهمیدن نقش کارآفرینی درتوسعه است؟ چه چیز،چه کسی وچرا ؟ تعریف کارآفرینی کار ساده ای نیست. تقریباً به تعداد این
موضوع در کتاب های مکاتب مختلف تعریف وجوددارد 1 به عقیده بعضی کارآفرینی به معنی نوآوری اولیه و از نظر گروهی
دیگر به معنی مخاطره جویی است و عده ای آن را نیروی تثبیت کننده بازار می دانند، و برای سایرین هنوز به معنی ایجاد
ومدیریت یک کسب وکار کوچک تلقی می شود ،بنابراین به کارآفرین به عنوان فردی که هم آفرینده ترکیب جدیدی ازعوامل
تولید است ، مثل روش جدید تولید ، محصول جدید، بازار جدید و یافتن منابع جدید برای عرضه و شکل های جدیدی از
سازماندهی یا به عنوان شخصی که علاقمند به مخاطره جویی یا کسی که از طریق بهره گیری ازفرصت های بازار، موجبات
کاهش عدم تعادل بین عرضه وتقاضای انبوه را فراهم می سازد ، یا به عنوان کسی که مالک و گرداننده کسب وکار متعلق به
خود است ، نگریسته می شود . 2 واقعیت تازه گردانی موضوع کار آفرینی و مهارت آموزی درخود اشتغالی ارتباط مستقیم با
مسائل و مشکلات فزاینده درگذار از  ( VET ( آموزشهای فنی و حرفه ای به زندگی کاری به لحاظ قابل تضمین نبودن
دسترسی به اشتغال دارد. دراین موقعیت خاص است که کارآفرینی و خود اشتغالی بعنوان یک منبع حیاتی از اهمیت بیشتری
برخوردار می گردد . در این مقاله نگارنده سعی نموده است تا پنج موضوع مرتبط با عنوان مقاله را بشرح زیر مورد بررسی و
تجزیه وتحلیل قراردهد. محتوا واصول مختلف کار آفرینی با توجه ویژه به تفاوت بین کارآفرینی خارجی و داخلی، روندهای
آموزش کار آفرینی درکشورها مختلف و کاربرد کار آفرینی ، آموزش کار آفرینی و ضرورت مهارتهای حرفه ای گسترده با
تسلط )مهارت( حرفه ای به آموزش و یادگیری،زمینه اجتماعی و نظام آموزشی ، آموزشهای کارآفرینی، مسائل و مشکلات
مرتبط با دسترسی به مهارت آموزی و کارآفرینی )برای مثال درموقعیت زنان(، آینده آموزش کار آفرینی در پرتو آزمونهای
نقادانه و موشکافانه با تاکید برمحتوا و اهداف آموزشهای کار آفرینی و منظور داشتن خلاصه ای ازچا لش هائی که کار آفرینی
و آموزشهای کار آفرینی درایجاد این آموزشها و عملیاتی کردن و سازماندهی آن دربخش عمومی به همراه دارد .
کلیدواژه ها