بررسی وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی
پذیرفته شده برای پوستر
عنوان دوره: دومین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
مدرس مجتمع آموزش جهاد کشاورزی استان سمنان
چکیده
نظام آموزش علمی کاربردی با هدف کاربردی نمودن آموزش ها وفراهم نمودن خود اشتغالی ومهارت آموزی وهمچنین آشنا -
نمودن شاغلین بخش های مختلف تولیدی با علوم ودانش جدید وبکار گیری تکنولوژی نو در عرصه های عمل تشکیل گردید.) 15 )
جهاد کشاورزی از اولین ارگانهایی بوده است که درسال 75 اقدام به تأسیس مؤسسه آموزش علمی کاربردی نموده و به اجرای –
دوره های مختلف آموزشی در رشته های کشاورزی ، دامپروری ، شیلات ، دامپزشکی و.... به تربیت کاردان وکارشناس از نیروهای
شاغل دربخش وعلاقمندان به این گونه آموزشها نمود . یکی از دوره های آموزشی، دوره کاردانی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی می
باشد. برای دستیابی به اطلاعاتی پیرامون وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان ، مشکلات حرفه ای وآموزشی آنان در جامعه بویژه محیط
کار، طرح مطالعاتی در سال 83 تهیه گردید. جامعه آماری این پژوهش عبارتست از کلیه فارغ التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی
دوره های علمی کاربردی مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی ورودی های – - 1377 و 1378 که درمراکز
آموزشی ارومیه ودامغان به تحصیل پرداختهاند. نوع پژوهش با توجه به اهداف پژوهش از نوع مطالعاتی کاربردی واز نظر تجزیه
وتحلیل داده ها به روش توصیفی بوده برای گرد آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده. یافته های پژوهش حکایت از آن
دارد که از 71 نفر که مورد مطالعه قرار گرفته اند تعداد 30 نفر بیکار هستند. 13 نفر دردوره کارشناسی ادامه تحصیل داده و 8 نفر به
مشاغل غیر مرتبط مشغول بوده و 17 نفر به مشاغل دامپزشکی اشتغال داشتهاند 3 نفر در خدمت سربازی میباشند. بیشترین شغل یا
مهارتی که شاغلین در بخش دامپزشکی انجام می دهند آزمایشگاه انگل شناسی است . یافته های پژوهشی در زمینه انگیزه تحصیلی
از 39 پاسخگو 19 نفر بیشترین فراوانی انگیزه خود را علاقمندی به تحصیل و امید به اشتغال مناسب ذکر کرده اند . درمورد رضایت
تحصیلی دانشجویان اکثراً عنوان داشته اند که از تحصیل در دانشگاه ورشته تحصیلی راضی ولی بجهت آنکه تحصیل آنها منجر به
شغل نگردیده است ناراضی هستند از 41 پاسخگو 25 نفر اعلان داشته اند برای خروج از بن بست اشتغال پیشنهاد دارند که به آنها
اجازه داده شود و تسهیلاتی فراهم شود که مبادرت به تأسیس آزمایشگاه خصوصی بنمایند .
نمودن شاغلین بخش های مختلف تولیدی با علوم ودانش جدید وبکار گیری تکنولوژی نو در عرصه های عمل تشکیل گردید.) 15 )
جهاد کشاورزی از اولین ارگانهایی بوده است که درسال 75 اقدام به تأسیس مؤسسه آموزش علمی کاربردی نموده و به اجرای –
دوره های مختلف آموزشی در رشته های کشاورزی ، دامپروری ، شیلات ، دامپزشکی و.... به تربیت کاردان وکارشناس از نیروهای
شاغل دربخش وعلاقمندان به این گونه آموزشها نمود . یکی از دوره های آموزشی، دوره کاردانی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی می
باشد. برای دستیابی به اطلاعاتی پیرامون وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان ، مشکلات حرفه ای وآموزشی آنان در جامعه بویژه محیط
کار، طرح مطالعاتی در سال 83 تهیه گردید. جامعه آماری این پژوهش عبارتست از کلیه فارغ التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی
دوره های علمی کاربردی مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی ورودی های – - 1377 و 1378 که درمراکز
آموزشی ارومیه ودامغان به تحصیل پرداختهاند. نوع پژوهش با توجه به اهداف پژوهش از نوع مطالعاتی کاربردی واز نظر تجزیه
وتحلیل داده ها به روش توصیفی بوده برای گرد آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده. یافته های پژوهش حکایت از آن
دارد که از 71 نفر که مورد مطالعه قرار گرفته اند تعداد 30 نفر بیکار هستند. 13 نفر دردوره کارشناسی ادامه تحصیل داده و 8 نفر به
مشاغل غیر مرتبط مشغول بوده و 17 نفر به مشاغل دامپزشکی اشتغال داشتهاند 3 نفر در خدمت سربازی میباشند. بیشترین شغل یا
مهارتی که شاغلین در بخش دامپزشکی انجام می دهند آزمایشگاه انگل شناسی است . یافته های پژوهشی در زمینه انگیزه تحصیلی
از 39 پاسخگو 19 نفر بیشترین فراوانی انگیزه خود را علاقمندی به تحصیل و امید به اشتغال مناسب ذکر کرده اند . درمورد رضایت
تحصیلی دانشجویان اکثراً عنوان داشته اند که از تحصیل در دانشگاه ورشته تحصیلی راضی ولی بجهت آنکه تحصیل آنها منجر به
شغل نگردیده است ناراضی هستند از 41 پاسخگو 25 نفر اعلان داشته اند برای خروج از بن بست اشتغال پیشنهاد دارند که به آنها
اجازه داده شود و تسهیلاتی فراهم شود که مبادرت به تأسیس آزمایشگاه خصوصی بنمایند .
کلیدواژه ها