ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان معاونت ترویج و نظام بهره برداری وزارت جهادکشاورزی

پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (313.04 K)
عنوان دوره: دومین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
همتراز هیات علمی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و معاونت ترویج و نظام بهرهبرداری
چکیده
آموزشهای ضمن خدمت در راستای به هنگام نمودن دانش و مهارت مورد نیاز پرسنل ارائه میگردد. معاونت ترویج نیز باا
هدف بازسازی دانش و اطلاعات نیروهای شاغل چنین آموزشهایی را در دستور کار خود قرار داده است. از آنجاا کاه هار
آموزشی نیازمند ارزشیابی است، لذا این تحقیق با هدف بررسی میزان اثربخشی دورههای آموزش ضمن خادمت و عوامال
مؤثر بر آن انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را کلیه پرسنل دفتر مرکزی شرکت کنناده در دورههاای آماوزش ضامن
خدمت و سرپرستان آنها تشکیل میدادند که از طریق تکمیل پرسشنامه مورد نظرسنجی قرار گرفتند. متغیر وابساته تحقیاق
شامل میزان اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت معاونت و متغیرهای مستقل شامل عوامل مؤثر بار اثربخشای شاامل
میزان رضایت پرسنل از مؤلفههای اصلی دورههای آموزشی، انگیزههای شرکت در دوره و میزان تااثیر دوره بار مؤلفاههای
شغلی آنان بود.
یافتههای تحقیق نشان داد که بیش از نیمی از پاسخگویان میزان اثربخشی این دورهها را بین کم تا متوسط ارزیابی نمودناد.
این در حالی بود که بیش از نیمی از پاسخگویان دورههای آموزش ضمن خدمت را با وظایف شغلی در حد زیاد تا بسایار
زیاد منطبق دانستند. نتایج حکایت از رضایت از آموزشگران و محتوای آموزش و نارضاایتی نسابی از شارایط برگازاری و
وسایل کمک آموزشی مورد استفاده داشت. انگیزندههای شرکت پاسخگویان در این دورهها عمادتا انگیزههاای حرفاهای و
تخصصی بود و انگیزههای شغلی و سازمانی تاثیر کمتری در شرکت آنها در این دورهها داشت. یافتهها همچناین نشاان داد
که افزایش کیفی کارها و علاقه به کار و محیط کار از جمله تاثیرات این دورهها بر مؤلفههای شغلی پرسنل بوده است.
تحلیل محتوای نظرات مدیران و پرسنل شرکت کننده در دورههای آموزش ضمن خدمت نشان داد که از نظر آنهاا زماان و
مکان نامناسب جهت برگزاری دورهها، غیر مرتبط بودن دورهها با شرایط و نیازهاای شاغلی آناان، نامناساب باودن نحاوه
نیازسنجی و نیز برنامهریزی نامناسب و غیردقیق در کنار فقدان انگیزندههای مادی و سازمانی از جمله مهمتارین مشاکلات
چنین دورههایی است که بایستی از طریق پیشبینی زمان و مکان مناساب جهات برگازاری ایان آموزشاها و نیازسانجی و
برنامهریزی دقیق توسط کارشناسان مجرب و متخصص در کنار ارائه محتوای آموزشی کاربردی، علمای، متناوو و روزآمادتوسط اساتید مجرب مرتفع گردد.
کلیدواژه ها