بررسی رابطه بین خودکارآمدی و منبع کنترل با موفقیت تحصیلی دانشجویان

پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (269.05 K)
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1دانشجوی کارشناسی ارشد توسعه روستایی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی کرمانشاه
2دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی کرمانشاه
3دانشیار گروه ترویج کشاورزی و توسعه روستایی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی کرمانشاه
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطه بین خودکارآمدی عمومی و منبع کنترل با موفقیت تحصیلی از روش تحقیق، پیمایشی و از نوع توصیفی _ همبستگی
انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 210=N نفر از دانشجویان سال سوم کارشناسی رشتههای مختلف دانشکده کشاوزی دانشگاه رازی میباشد
که تعداد 150 نفر از آنها بر اساس جدول مورگان به عنوان حجم نمونه تعیین و با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل: مقیاس
خودکارآمدی عمومی شرر، مقیاس منبع کنترل راتر بوده که به طور همزمان توسط گروه نمونه تکمیل گردید. برای ارزیابی آزمودنیها از نظر پیشرفت
تحصیلی اختلاف معدل ترم 1 و معدل ترم 5 آنها محاسبه گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین خودکارآمدی عمومی و منبع کنترل رابطه مثبت و معنی
داری وجود دارد. ولی بین خودکارآمدی عمومی و منبع کنترل با موفقیت تحصیلی رابطه ای وجود ندارد. همچنین بین جنسیت با خودکارآمدی و جنسیت با
منبع کنترل رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. با این وجود دو متغیر جنسیت و پیشرفت تحصیلی رابطه ای با همدیگر ندارند. از دیگر نتایج این پژوهش
وجود ارتباط معنی دار بین دانشجویان دختر و پسر از نظر خودکارآمدی و منبع کنترل میباشد. در عین حال تفاوت معنی داری از نظر پیشرفت تحصیلی بین
دختران و پسران مشاهده نشد. بین دانشجویان در رشتههای مختلف با خودکارآمدی نیز رابطه معنیداری وجود دارد، اما بین دانشجویان با رشتههای مختلف و
منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی رابطهای مشاهده نشد.
کلیدواژه ها