بررسی انگیزه تحصیل دانشجویان رشته های کشاورزی (مورد مطالعه: گروه علوم دامی مرکز آموزش عالی بعثت شیراز)
پذیرفته شده برای پوستر
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1دانشجوی کارشناسی ارشد بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
2دانشجوی دکتری بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
3استاد بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
چکیده
انگیزه نیرویی قدرتمند برای هدایت رفتار بشری و تأثیرگذار روی کلیه جنبههای رفتاری فرد از جمله ادراکات،
تصورات، یادگیری و استعدادها میباشد. شناخت انگیزه از یک طرف موجب تقلیل مشکلات روانی و از طرف دیگر
مقدمهای برای رشد، شکوفایی و تعالی انسان است. بدیهی است دانشجویانی که با هدف و انگیزه مشخص تری به تحصیل
می پردازند از عملکرد و پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردار هستند. با توجه به اینکه انگیزه و علاقه مندی دانشجویان از
فاکتورهای مهم موثر بر عملکرد تحصیلی و از شاخصه های مهم کیفیت آموزشی است این پژوهش با هدف بررسی
انگیزه تحصیل دانشجویان کشاورزی در چهار بعد، انگیزه زیستی، انگیزه هویتی، انگیزه کامرانی و انگیزه آرمانی و
عوامل تأثیر گذار روی آن طراحی و اجرا گردید. جامعه مورد مطالعه گروه علوم دامی مرکز آموزش عالی بعثت شیراز
بود و از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده برای انتخاب نمونه مورد مطالعه بهره گرفته شد. ابزار جمع آوری
اطلاعات پرسشنامه بود که روایی صوری (Validity Face (آن توسط چند نفر از کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت و
آلفای کرونباخ برای شاخص انگیزش 70/0 بوده است که نشان دهنده پایایی قابل قبول ابزار سنجش میباشد. نتایج
تحقیق نشان می دهد که در میان انواع مختلف انگیزه، انگیزه آرمانی مهمترین انگیزه دانشجویان برای ادامه تحصیل در
رشته کشاورزی بوده است و پس از آن به ترتیب انگیزههای زیستی، کامرانی و هویتی اهمیت دارند. همچنین میانگین
انگیزه برای ادامه تحصیل به طور کلی پایینتر از حد متوسط بوده است. در پایان بر اساس نتایج تحقیق توصیههای
کاربردی برای ارتقاء انگیزه دانشجویان برای تحصیل در رشته کشاورزی ارائه گردیده است.
تصورات، یادگیری و استعدادها میباشد. شناخت انگیزه از یک طرف موجب تقلیل مشکلات روانی و از طرف دیگر
مقدمهای برای رشد، شکوفایی و تعالی انسان است. بدیهی است دانشجویانی که با هدف و انگیزه مشخص تری به تحصیل
می پردازند از عملکرد و پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردار هستند. با توجه به اینکه انگیزه و علاقه مندی دانشجویان از
فاکتورهای مهم موثر بر عملکرد تحصیلی و از شاخصه های مهم کیفیت آموزشی است این پژوهش با هدف بررسی
انگیزه تحصیل دانشجویان کشاورزی در چهار بعد، انگیزه زیستی، انگیزه هویتی، انگیزه کامرانی و انگیزه آرمانی و
عوامل تأثیر گذار روی آن طراحی و اجرا گردید. جامعه مورد مطالعه گروه علوم دامی مرکز آموزش عالی بعثت شیراز
بود و از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده برای انتخاب نمونه مورد مطالعه بهره گرفته شد. ابزار جمع آوری
اطلاعات پرسشنامه بود که روایی صوری (Validity Face (آن توسط چند نفر از کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت و
آلفای کرونباخ برای شاخص انگیزش 70/0 بوده است که نشان دهنده پایایی قابل قبول ابزار سنجش میباشد. نتایج
تحقیق نشان می دهد که در میان انواع مختلف انگیزه، انگیزه آرمانی مهمترین انگیزه دانشجویان برای ادامه تحصیل در
رشته کشاورزی بوده است و پس از آن به ترتیب انگیزههای زیستی، کامرانی و هویتی اهمیت دارند. همچنین میانگین
انگیزه برای ادامه تحصیل به طور کلی پایینتر از حد متوسط بوده است. در پایان بر اساس نتایج تحقیق توصیههای
کاربردی برای ارتقاء انگیزه دانشجویان برای تحصیل در رشته کشاورزی ارائه گردیده است.
کلیدواژه ها