مهارت ها و نگرش دانشجویان کارشناسی کشاورزی نسبت به تکالیف تیمی (مورد مطالعه: دانشگاه شیراز)

پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (219.27 K)
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1استاد یار بخش ترویج وآموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز
2دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج وآموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
3دانشجوی کارشناسی ترویج وآموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
چکیده
یکی از موانع اشتغال پایدار دانش آموختگان و ناتوانی ایشان در استفاده از فرصت های حمایتی بخـش تعـاون و سـایر
بخش های مرتبط، فقدان شایستگی های کار تیمی می باشد. انجام تکالیف تیمی یکی از روش های توسعه مهارت هـای
کار تیمی در بین دانشجویان می باشد. با توجه به اینکه در حال حاضر شناخت چندانی از میزان استفاده از تکالیف تیمی
در کلا سهای درسی کشاورزی و نیز نگرش و چالش های دانشجویان درباره این تکالیف وجود ندارد، هدف این تحقیق،
بررسی نگرش، مهارت و چالش های تکالیف تیمی دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 1235 نفـر از
دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز بود که حداقل یک تکلیف تیمی را در طی تحصیل خود
تجربه نموده اند، و تعداد 291 نفر از آن ها به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده متناسب با حجـم، بـه عنـوان
نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه بود که بعد از تایید روایی و پایایی مورد اسـتفاده
قرار گرفت. بر اساس یافته ها، نگرش دانشجویان نسبت به اجرای تکالیف درسی تیمی نسبتا مساعد بود. مهمترین چالش
های تکالیف تیمی از نظر دانشجویان عبارت بودند از: نبود مهارت های کار تیمی در بین هم تیمی ها، عدم تعهد بعضـی
از اعضای تیم و افتادن کارها به دوش افرادی خاص. همچنین یافته ها بیانگر تفاوت معنی داری بین مهارت هـای کـار
تیمی دانشجویان پسر و دختر بود، به طوری که دانشجویان دختر از مهارت های کار تیمی برخوردارتر بودند. متغیرهای
برداشت از چالش های تکالیف تیمی، مهارت های کار تیمی، سن و معدل توانستند 40 درصد تغییرات نگرش نسبت بـه
تکالیف تیمی را تبیین نمایند.
کلیدواژه ها