بررسی روحیه کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین

پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (228.19 K)
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1کارشناس ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین
2کارشناس ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی 2 کارشناس ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین، 1 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین
3استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین
چکیده
در این تحقیق به بررسی ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین پرداخته شد. این بررسی مطالعه ای توصیفی- پیمایشی
از نوع کاربردی است. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانشجویان سال آخر دانشکده های «مهندسی زراعی و عمران روستایی» و «علوم دامی و صـنایع
غذایی» و «کشاورزی» دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین به تعداد 320 نفر بود که در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه آماری بـا
توجه به جدول مورگان 175 نفر تعیین گردید. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شد. روایی فنّی و ظاهری پرسشنامه بـر اسـاس نظـر
جمعی از استادان گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین صورت گرفت و بر حسب پیشـنهادهای آنهـا تصـحیحات لازم
صورت گرفت. به منظور آزمون پایایی ابزار، تعداد 30 پرسشنامه به طور تصادفی بین 30 نفر از دانشجویان پیشآزمون شد و اعتبار آن با اسـتفاده از آزمـون
آلفای کرونباخ (85=./α (مورد تأئید قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16 مورد توصیف و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش
نشان داده است که میزان نیاز به موفقیت و اعتماد به نفس، تحمل ابهام، خلاقیت و استقلالطلبی بیشتر دانشجویان در حد بالایی بـوده اسـت. نتـایج ضـریب
همبستگی پیرسون نشان داد که بین سن پاسخگویان و معدل آنها با روحیه کارآفرینی ارتباط معنیداری وجود ندارد. همچنین مقایسه بین روحیه کـارآفرینی
دانشجویان دختر و پسر نشان داده است که از نظر روحیه کارآفرینی تفاوت معنیداری بین این دو گروه وجود دارد. سطح تحصیلات والـدین نیـز توانسـت
تفاوت معنیداری در روحیه کارآفرینی دانشجویان ایجاد کند. در پایان نیز پیشنهادهایی جهت بهبود وضعیت موجود ارائه شده است.
کلیدواژه ها