اثر میانجی فرهنگ کارآفرینانة کسب و کار بر عملکرد: کسب و کارهای کوچک بخش کشاورزی شهرستان سنندج

پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (294.57 K)
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1دکترای تخصصی ترویج و آموزش کشاورزی و عضو هیئت علمیدانشگاه کردستان
2کارشناس ارشد ترویج وآمورش کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان
3دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج کشاورزی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان
چکیده
در این تحقیق تأثیر میانجیگری فرهنگ کارآفرینانة کسب و کار بر عملکرد کسب و کارهای کوچک در شهرستان
سنندج مورد بررسی قرار گرفت. چارچوب نظری تحقیق از ادبیات گذشته تحقیق شکل گرفته و به طور ویژه در مورد
تأثیر فرهنگ کارآفرینانة کسب و کار بر عملکرد میباشد. به عنوان یک تحقیق جدید، در این مطالعه یکی از اهداف
فرعی تحقیق طراحی یک مقیاس برای سنجش فرهنگ کارآفرینانة کسب و کار بود. اگرچه در سطح بینالمللی به طور
پراکنده در این زمینه مطالعه شده است، اما لازم و ضروری بود که با توجه به وابستگی فرهنگ به محیط و شرایط
اقتصادی- اجتماعی و نیز با توجه به طبیعت مختصالزمینه کارآفرینی، در سطح داخلی نیز موضوع مورد بررسی قرار
گرفته و با نتایج خارجی مقایسه گردد تا زمینه برای شکلگیری یک تئوری مناسبتر در زمینة فرهنگ کارآفرینانة
کسب و کار فراهم شود. تحقیق حاضر از نوع علی- پسرویدادی بود که برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده
شد که از طریق مصاحبة رو در رو تکمیل شدند. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از روشهای متداول اندازه گیری شد
و مورد تأیید قرار گرفت. جامعة آماری تحقیق شامل کسب و کارهای کوچک بخش کشاورزی شهرستان سنندج بود
که دارای حداقل 3 نفر نیروی انسانی بوده و 3 سال از عمر آنها گذشته بود. تعداد این کسب و کارها برابر با 124
کسب و کار بود که پس از پیشآزمون تعداد 62 کسب و کار برای مطالعه به روش نمونهگیری تصادفی با انتساب
متناسب انتخاب گردید. در نهایت تعداد 210 نفر (62 صاحب شرکت و 148 نفر کارکنان کسب و کار) مورد مطالعه
قرار گرفتند که برای سنجش متغیرها از طریق میانگینگیری نظرات افراد هر کسب و کار استفاده شد. ضمن آنکه
دیدگاه دو گروه (صاحبان کسب و کارها و کارکنان آنها) با همدیگر مورد مقایسه قرار گرفت. برخی از مهمترین
نتایج تحقیق نشان داد که فرهنگ کارآفرینانة کسب و کار به طور معنیداری (در سطح 1 (%بر رابطة سایر متغیرها و
عملکرد کسب و کار تأثیر گذاشته و لذا لازم است این مهم توسط دستاندرکاران مورد توجه جدی قرار گیرد که زمینه
را برای تقویت فرهنگ کارآفرینانه کسب و کارها فراهم نمایند. همچنین با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به روش
وریماکس، یک مقیاس برای سنجش فرهنگ کارآفرینانة کسب و کارهای بخش کشاورزی طراحی شد که شامل 5 بعد
(فرهنگ خلاقیت، گرایش به ریسکپذیری، ارتباطات باز و غیررسمی، پیشگامیدر ایجاد نوآوری، و تنوع و
انعطافپذیری در کار) است. این مقیاس میتواند در مطالعههای بعدی مورد پالایش قرار گرفته و مورد استفاده سایر
محققان قرار گیرد. با توجه روند افزایش و توسعة کسب و کارهای خصوصی و کوچک در بخش کشاورزی، نتایج این
تحقیق میتواند مورد استفاده مسئولان و کارشناسان ترویج کشاورزی دولتی و خصوصی قرار گیرد.
کلیدواژه ها