اولویت بندی مشکلات اجرای برنامه مدرسه مزرعه در بین گلخانه داران استان تهران

پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (226.68 K)
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
2دانشجوی کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی
چکیده
هدف این تحقیق، بررسی مشکلات اجرای برنامه مدرسه در مزرعه و رتبهبندی آنها از دیدگاه شرکت کنندگان استان
تهران بود. تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت کاربردی و از جنبه روش توصیفی است. به منظور گردآوری دادهها از ابزار
پرسشنامه استفاده شد که روایی محتوایی آن توسط تعدادی از اساتید ترویج و آموزش کشاورزی و کارشناسان جهاد
کشاورزی تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ حاصل از گویههای پرسشنامه مورد تایید
قرار گرفت (88 /0=α .(جامعه آماری را گروهی از گلخانهدارانی که در برنامههای مدرسه در مزرعه کشاورز شرکت
کردهاند (80 گلخانه دار) تشکیل داد. برای رتبهبندی مشکلات از معیار ضریب تغییرات استفاده شد. نتایج حاصل از
بررسی مشکلات نشان داد که کمبود اعتبارات و بودجه رتبه نخست و مشارکت محدود مالی کشاورزان، عوامل طبیعی
غیر قابل کنترل، نبود نهادههای مورد نیاز، نبود کارشناسان خبره در دوره، عدم تناسب موضوعات با واقعیت، بی نظمی
در برگزاری دوره، بی اعتمادی کشاورز به تسهیلگر و تسلط کم تسهیلگر در اجرای برنامه مهمترین مشکلات دورهها
بیان شدند.
کلیدواژه ها