عوامل مؤثر بر ارتباط دانشگاه و بازارکار از دیدگاه دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

پذیرفته شده برای پوستر
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش کشاورزی دانشگاه تهران
2دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران
چکیده
تربیت نیروی متخصص، ایجاد اشتغال و استفاده از خدمات در زمره دغدغههای مهم هر نظام آموزشی است و اشتغال
دانشآموختگان مراکز آموزش عالی یکی از شاخصهای مهم برای ارزشیابی درجه اثربخشی آنهاست، به طوری که
اتحادیه بینالمللی دانشگاهها (IAU (بر آن تأکید زیادی دارد. افزایش رابطه بین دانشگاه و بازارکار یکی از مهمترین
راهکارها برای رفع معضل بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی در جهان میباشد . این تحقیق که از نوع توصیفی-
همبستگی است با هدف بررسی عوامل موثر بر ارتباط دانشگاه و بازارکار انجام شده است. ابزار تحقیق پرسشنامهای بود
که روایی آن براساس پانل متخصصان و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ (7 /0>α (تعیین گردید. جامعه
آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود (1518=N (
که بااستفاده از فرمول نمونهگیری کوکران 340 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای افزایش اعتبار یافتهها ،
350 پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب توزیع گردید که در نهایت 300 پرسشنامه
گردآوری و استخراج گردید و با استفاده از نرم افزار SPSSwin18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور شناسایی
عوامل موثر بر ارتباط دانشگاه و بازارکار ، از تحلیل عاملی استفاده شد که نتایج نشان داد، متغیرها را میتوان در پنج
عامل آموزشی، مدیریت و برنامهریزی ، سیاستگزاری ، روانشناختی و توسعه حرفهای خلاصه کرد.
کلیدواژه ها