عوامل مؤثر بر ارتباط دانشگاه و بازارکار از دیدگاه دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
پذیرفته شده برای پوستر
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش کشاورزی دانشگاه تهران
2دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران
چکیده
تربیت نیروی متخصص، ایجاد اشتغال و استفاده از خدمات در زمره دغدغههای مهم هر نظام آموزشی است و اشتغال
دانشآموختگان مراکز آموزش عالی یکی از شاخصهای مهم برای ارزشیابی درجه اثربخشی آنهاست، به طوری که
اتحادیه بینالمللی دانشگاهها (IAU (بر آن تأکید زیادی دارد. افزایش رابطه بین دانشگاه و بازارکار یکی از مهمترین
راهکارها برای رفع معضل بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی در جهان میباشد . این تحقیق که از نوع توصیفی-
همبستگی است با هدف بررسی عوامل موثر بر ارتباط دانشگاه و بازارکار انجام شده است. ابزار تحقیق پرسشنامهای بود
که روایی آن براساس پانل متخصصان و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ (7 /0>α (تعیین گردید. جامعه
آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود (1518=N (
که بااستفاده از فرمول نمونهگیری کوکران 340 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای افزایش اعتبار یافتهها ،
350 پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب توزیع گردید که در نهایت 300 پرسشنامه
گردآوری و استخراج گردید و با استفاده از نرم افزار SPSSwin18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور شناسایی
عوامل موثر بر ارتباط دانشگاه و بازارکار ، از تحلیل عاملی استفاده شد که نتایج نشان داد، متغیرها را میتوان در پنج
عامل آموزشی، مدیریت و برنامهریزی ، سیاستگزاری ، روانشناختی و توسعه حرفهای خلاصه کرد.
دانشآموختگان مراکز آموزش عالی یکی از شاخصهای مهم برای ارزشیابی درجه اثربخشی آنهاست، به طوری که
اتحادیه بینالمللی دانشگاهها (IAU (بر آن تأکید زیادی دارد. افزایش رابطه بین دانشگاه و بازارکار یکی از مهمترین
راهکارها برای رفع معضل بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی در جهان میباشد . این تحقیق که از نوع توصیفی-
همبستگی است با هدف بررسی عوامل موثر بر ارتباط دانشگاه و بازارکار انجام شده است. ابزار تحقیق پرسشنامهای بود
که روایی آن براساس پانل متخصصان و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ (7 /0>α (تعیین گردید. جامعه
آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود (1518=N (
که بااستفاده از فرمول نمونهگیری کوکران 340 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای افزایش اعتبار یافتهها ،
350 پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب توزیع گردید که در نهایت 300 پرسشنامه
گردآوری و استخراج گردید و با استفاده از نرم افزار SPSSwin18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور شناسایی
عوامل موثر بر ارتباط دانشگاه و بازارکار ، از تحلیل عاملی استفاده شد که نتایج نشان داد، متغیرها را میتوان در پنج
عامل آموزشی، مدیریت و برنامهریزی ، سیاستگزاری ، روانشناختی و توسعه حرفهای خلاصه کرد.
کلیدواژه ها