عوامل موثر بر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزشهای زیست محیطی توسط مالکان و مدیران SMEهای کشاورزی
پذیرفته شده برای پوستر
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1دانش آموخته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
2دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشگاه رازی کرمانشاه
3استادیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه ایلام
4دستیار علمی دانشگاه پیام نور ایلام
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر کاربرد ICT در آموزشهای زیست محیطی توسط مالکان و
مدیران SMEهای کشاورزی استان ایلام با تکیه بر تئوری رفتار برنامهریزی شده بود. تحقیق حاضر از نظر
ماهیت کمی، با توجه به هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی بود. برای
انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شد (72= n .(جهت گردآوری اطلاعات از نسخهی
اصلاح شدهی پارادایم نوین محیطی، نسخهی تعدیل شدهی سواد دیجیتالی دانشگاه واشنگتن و پرسشنامهی محقق
ساخته استفاده گردید. جهت بررسی روایی محتوایی از نظرات اساتید گروه ترویج و توسعهی روستایی دانشگاه
رازی استفاده شد. جهت سنجش پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. تمامی مقادیر به
دست آمده از آن حاکی از قابلیت اعتماد بالای ابزار تحقیق بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای
مقایسهی میانگین جامعه، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و رگرسیون خطی ساده بهره گرفته
شد. یافتهها نشان داد که ادراک مفید بودن کاربرد ICT با میانگین 19 /3 بالاترین همبستگی را با متغیر قصد
کاربرد ICT داشته، به علاوه قصد کاربرد ICT دارای ارتباطی مثبت و معنیدار با متغیر کاربرد ICT در
آموزشهای زیست محیطی بود.
مدیران SMEهای کشاورزی استان ایلام با تکیه بر تئوری رفتار برنامهریزی شده بود. تحقیق حاضر از نظر
ماهیت کمی، با توجه به هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی بود. برای
انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شد (72= n .(جهت گردآوری اطلاعات از نسخهی
اصلاح شدهی پارادایم نوین محیطی، نسخهی تعدیل شدهی سواد دیجیتالی دانشگاه واشنگتن و پرسشنامهی محقق
ساخته استفاده گردید. جهت بررسی روایی محتوایی از نظرات اساتید گروه ترویج و توسعهی روستایی دانشگاه
رازی استفاده شد. جهت سنجش پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. تمامی مقادیر به
دست آمده از آن حاکی از قابلیت اعتماد بالای ابزار تحقیق بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای
مقایسهی میانگین جامعه، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و رگرسیون خطی ساده بهره گرفته
شد. یافتهها نشان داد که ادراک مفید بودن کاربرد ICT با میانگین 19 /3 بالاترین همبستگی را با متغیر قصد
کاربرد ICT داشته، به علاوه قصد کاربرد ICT دارای ارتباطی مثبت و معنیدار با متغیر کاربرد ICT در
آموزشهای زیست محیطی بود.
کلیدواژه ها