بررسی موانع تولید و عرضه محصولات کشاورزی ارگانیک در استان همدان
پذیرفته شده برای پوستر
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1کارشناس ارشد توسعه روستایی دانشگاه بوعلی سینا
2دانشجوی دکتری برنامه ریزی روستایی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اسدآباد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع تولید و عرضه محصولات کشاورزی ارگانیک توسط کشاورزان انجام شده است
که به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق
را کشاورزان صیفیکار استان همدان تشکیل میدهند که به روش نمونه گیری طبقهای 178 نفر از آنها از شهرستانهای
همدان، بهار و اسدآباد به عنوان نمونه انتخاب و دیدگاه های آنها مورد مطالعه قرار گرفته است. ابزار اصلی تحقیق
پرسشنامه بوده که دقت گویههای آن یا روایی صوری توسط متخصصان فن مورد تأیید قرار گرفت و برای بررسی
پایایی ابزار تحقیق پرسشنامه در اختیار تعدادی از کشاورزان قرار گرفت و نتایج آن بررسی و آلفای کرونباخ آن
محاسبه گردید و رقم 77 صدم به دست آمد که رقم قابل قبولی است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی
و استنباطی نظیر جدول فراوانی، میانگین، ضریب تغییرات و تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی موانع تولید و
عرضه محصولات کشاورزی ارگانیک نشان داد که سه عامل اقتصادی، آموزشی و اطلاع رسانی و خدماتی – حمایتی از
جمله موانع تولید این محصولات در استان همدان هستند که در مجموع در حدود 42 درصد از واریانس موجود را تبیین
نمودند. در پایان با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهادهای به منظور رفع موانع تولید و عرضه این محصولات ارائه شده
است.
که به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق
را کشاورزان صیفیکار استان همدان تشکیل میدهند که به روش نمونه گیری طبقهای 178 نفر از آنها از شهرستانهای
همدان، بهار و اسدآباد به عنوان نمونه انتخاب و دیدگاه های آنها مورد مطالعه قرار گرفته است. ابزار اصلی تحقیق
پرسشنامه بوده که دقت گویههای آن یا روایی صوری توسط متخصصان فن مورد تأیید قرار گرفت و برای بررسی
پایایی ابزار تحقیق پرسشنامه در اختیار تعدادی از کشاورزان قرار گرفت و نتایج آن بررسی و آلفای کرونباخ آن
محاسبه گردید و رقم 77 صدم به دست آمد که رقم قابل قبولی است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی
و استنباطی نظیر جدول فراوانی، میانگین، ضریب تغییرات و تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی موانع تولید و
عرضه محصولات کشاورزی ارگانیک نشان داد که سه عامل اقتصادی، آموزشی و اطلاع رسانی و خدماتی – حمایتی از
جمله موانع تولید این محصولات در استان همدان هستند که در مجموع در حدود 42 درصد از واریانس موجود را تبیین
نمودند. در پایان با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهادهای به منظور رفع موانع تولید و عرضه این محصولات ارائه شده
است.
کلیدواژه ها