مدلیابی گسترش خدمات قابل ارائه در مراکز ICT روستایی قم

پذیرفته شده برای پوستر
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
چکیده
براساس"طرح تجهیز ده هزار مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی(دور مرکز فاوا)" تا پایان برنامه چهارم توسعه
(سال 1388 (حدود ده هزار مرکز فاوا در مناطق روستایی در ده هزار روستای کشور توسط وزارت ارتباطات و فناوری
اطلاعات تاسیس گردید و در برنامه پنجم توسعه(1392-1388 (نیز، قرار است شش هزار مرکز فـاوا دیگـر در منـاطق
روستایی ایجادگردد. براساس این طرح از مجموع ده هزار مرکز مدنظر این طرح، 60 مرکزدر استان قم راهانـدازی شـد.
هدف اصلی این تحقیق مدلیابی گسترش خدمات قابل ارائه در مراکز ICT روستایی قم بود. بـرای دسـتیابی بـه ایـن
هدف، از 101 نفر از کارکنان آشنا به مسائل روستایی و فناوری اطلاعـات و مجریـان کـار در پسـت، پسـت بانـک،

مخابرات، کارگزاران دفاترICT روستایی و جهاد کشاورزی استان قم نمونهگیری شد. نمونهگیری تصادقی طبقـهای در
این مطالعه به کاربرده شد. روششناسی تحقیق، ترکیبی از روشهای کمی و توصیفی- استنباطی و روش آمـاری شـامل
تحلیل مسیربود. برای تجزیه تحلیل دادهها از16 SPSS استفاده شد. از نظر نـوع خـدمات قابـل ارائـه در دفـاتر ICT
روستایی قم، خدمات بانکی و بیمه مانند انتقال و پرداخت اینترنتی، اعلام موجودی، ثبت نامهای اینترنتـی بـانکی ماننـد
برای دریافت کارت و تسهیلات و صدور الکترونیکی بیمهنامهها در رتبه اول اهمیت بودند. مهمتـرین عامـل اجرائـی-
سیاسی که باید درگسترش خدمات مراکز فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی مورد توجه قرار بگیرد کاهش تعرفهها
و هزینههای برقراری ارتباطات در مراکز بود. مهمترین عامل اقتصادی پرداخت قبوض و ثبتنام اینترنتی امور بـود. در
میان مراکزآموزشی، فرهنگی و اجتماعی روستا، دبیرستان، دارای بیشترین اهمیت در گسترش خدمات در دفـاتر ICT
روستایی قم بود. 51 درصد واریانس گسترش خدمات قابل ارائه در دفاتر ICT روستایی قم توسط سـه عامـل اجرائـی-
سیاسی مثبت (الزامات)، مراکز آموزشی، فرهنگی واجتماعی در روستا و ویژگیهای اقتصادی روستا تبیین میشود.
کلیدواژه ها