سنجش نیازهای حرفهای شرکت های خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه

پذیرفته شده برای پوستر
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
2دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشگاه رازی کرمانشاه
3دانش آموخته کارشناسی ارشد توسعه روستایی دانشگاه زنجان
چکیده
شرکت های خدمات مشاوره ای، فنی و مهندسی کشاورزی از سال 1386 رسـماً کـار
خود را در سراسر کشور آغاز نمودند ولی تا کنون مطالعات اندکی در زمینه بررسی نیازهای
حرفه ای آنها صورت گرفته است. هدف از این مطالعه پیمایشی سـنجش نیازهـای حرفـهای
شرکت های خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی در استان کرمانشاه می باشد. اگر
چه مطالعات نیازسنجی محدودی در خصوص شرکت های خدمات مشـاوره ای انجـام شـده
است اما این نیازسنجی ها تنها از دیدگاه اعضای شرکت و یا مسئولین ناظر آنها بوده اسـت.
لذا در این مطالعه با استفاده از مدل بوریچ نیازهای حرفه ای شرکت های خدمات مشاوره ای
استان کرمانشاه از دیدگاه مسئولین مراکز جهاد کشاورزی و مـدیران عامـل شـرکت هـای
خدمات مشاوره ای اولویت بندی گردید. جامعه آماری این تحقیق را مدیران عامل شـرکت
های خدمات مشاوره ای، فنی و مهندسی کشاورزی و مسئولین مراکز جهاد کشاورزی استان
کرمانشاه تشکیل می دهند که به صورت تمام شماری مورد بررسی قرار گرفتند(125=N .(
نتایج نشان داد که نیازهای حرفه ای این شرکت ها از دیدگاه مسئولین و مدیران عامل بـه 6
دسته عامل تقسیم بندی شدند: عوامل مـدیریتی، زیربنـایی، آموزشـی، تعـاملی، اقتصـادی و
ارتباطی. همچنین نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این عوامل 6 گانـه قادرنـد 62 % نیازهـای
حرفه ای این شرکت ها را تبیین کنند و 38 % عوامل توسط مدل سـاختاری ناشـناخته بـاقی
مانده است. نتایج این مطالعه می تواند دستاوردهایی برای سازمان نظام مهندسی به دنبال داشته
باشد. بدین صورت که مدیریت شرکت ها به گونه ای تدارک دیده شود که شـرکت هـای
جدید زیر نظر یک فرد باتجربه به عنوان رهبر و راهنمـا فعالیـت خـود را آغـاز کننـد. در
خصوص عوامل تعاملی با تقویت سرمایه اجتماعی می توان زمینه را برای رفتار تعاملی اعضـا
فراهم نمود. در نهایت گذراندن دوره های مهارت ارتباطی می تواند تاثیر قابـل تـوجهی در
عملکرد شرکت ها داشته باشد.
کلیدواژه ها