بررسی مقایسه قابلیتهای روانشناسی کارآفرینی، بر اساس سابقه فعالیتهای کارآفرینی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی (مطالعه موردی: دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران)
پذیرفته شده برای پوستر
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران
2دانشجوی کارشناسی ارشد توسعه روستایی، دانشگاه تهران
چکیده
بروز هر نوع فعالیت کارآفرینانه و خلاقانه، رابطه مستقیمی با ویژگیهای روانشناسی افراد دارد. با توجـه بـه آنکـه در
عمده تحقیقات کارآفرینی، قابلیتهای عمده کارآفرینی (خلاقیت، ریسکپذیری، انگیـزه پیشـرفت، اسـتقلالطلبـی و
کنترل درونی) معرفی شده است. لذا در این راستا، مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین سابقه فعالیتهای کارآفرینانه
و بروز قابلیتهای روانشناسی کارآفرینی در میان دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران، طراحی و اجـرا گردیـد. کلیـه
دانشجویان کشاورزی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به تعداد 1011 نفر جمعیت مـورد بررسـی ایـن پـژوهش را
تشکیل دادند. پژوهش از نوع کاربردی، روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. حجم نمونـه بـر اسـاس فرمـول
کوکران به تعداد 180 نفر تعیین گردید که با استفاده از روش طبقهای تصادفی با انتساب متناسب پاسخگویان انتخاب و
مورد مطالعه قرارگرفتند. یافتهها نشان داد که از میان قابلیتها، تنها برای قابلیت روانشناسی خلاقیت میـان دانشـجویان
دارای سابقه فعالیت نسبت به دانشجویان بدون سابقه کارآفرینی، رابطه معنیداری بدست نیامد.
عمده تحقیقات کارآفرینی، قابلیتهای عمده کارآفرینی (خلاقیت، ریسکپذیری، انگیـزه پیشـرفت، اسـتقلالطلبـی و
کنترل درونی) معرفی شده است. لذا در این راستا، مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین سابقه فعالیتهای کارآفرینانه
و بروز قابلیتهای روانشناسی کارآفرینی در میان دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران، طراحی و اجـرا گردیـد. کلیـه
دانشجویان کشاورزی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به تعداد 1011 نفر جمعیت مـورد بررسـی ایـن پـژوهش را
تشکیل دادند. پژوهش از نوع کاربردی، روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. حجم نمونـه بـر اسـاس فرمـول
کوکران به تعداد 180 نفر تعیین گردید که با استفاده از روش طبقهای تصادفی با انتساب متناسب پاسخگویان انتخاب و
مورد مطالعه قرارگرفتند. یافتهها نشان داد که از میان قابلیتها، تنها برای قابلیت روانشناسی خلاقیت میـان دانشـجویان
دارای سابقه فعالیت نسبت به دانشجویان بدون سابقه کارآفرینی، رابطه معنیداری بدست نیامد.
کلیدواژه ها