بررسی شاخصهای اثرگذار منابع اطلاعاتی بر رفتار اطلاع یابی دانشجویان کشاورزی (مطالعه موردی: دانشجویان کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی ایران)

پذیرفته شده برای پوستر
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1.دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران
2اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی شاخصهای اثرگذار منابع اطلاعاتی بر رفتار اطلاعیابی دانشجویان تـرویج و آمـوزش
کشاورزی ایران در مقطع کارشناسی بود. پژوهش از نوع کاربردی، روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعـه
آماری آن شامل تمام دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاههای تهـران، شـیراز، رازی کرمانشـاه و رامـین-
ملاثانی اهواز بود. نمونه گیری به روش طبقهای تصادفی با انتساب متناسب انجام شد و حجم نمونـه بـر اسـاس جـدول
کرجسی و مورگان به تعداد 230 نفر تعیین شد. یافتهها نشان داد تأثیر مستقیمی بین میزان دسترسی به شاخصهای منابع
اطلاعاتی (کتابخانه، اینترنت و منابع انسانی) و رفتار اطلاعیابی دانشجویان دانشگاههای مختلف وجود داشـت. بیشـترین
شاخص اثرگذار منبع انسانی در کسب اطلاعات، دانشجویان باتجربه در هر گروه آموزشی بود. از میان شاخصهای منبع
اینترنت، شاخص نسبت تعداد رایانه در سایت مرکزی بر تعداد کل دانشجویان کارشناسی دانشکده، از میان شاخصهای
منبع کتابخانه مرکزی، شاخص نسبت تعداد رایانههای جستجوی منابع در کتابخانه بر تعداد کل دانشـجویان دانشـکده و
نیز از میان شاخصهای منبع کتابخانه تخصصی، شاخص نسبت تعداد کتابها بر تعداد کل دانشجویان گروه آموزشی به
عنوان مهمترین شاخصهای اثرگذار بر رفتار اطلاعیابی دانشجویان بدست آمد.
کلیدواژه ها