تحلیلی بر تاثیر رهیافت مدرسه در مزرعه به عنوان گامی موثر جهت رسیدن به کشاورزی پایدار در دنیا و تجارب آن در استان خوزستان

پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (300.24 K)
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1استادیار ترویج کشاورزی و توسعه روستایی دانشگاه زنجان
2دانشجوی کارشناسی ارشد توسعه روستایی دانشگاه زنجان
3کارشناس ارشد زراعت دانشگاه پیام نور دزفول
4استادیار حشره شناسی دانشگاه زنجان
چکیده
افزایش روزافزون جمعیت و نیاز به تامین امنیت غذایی منجر به کاربرد بیش از حد فناوری های حاصل از انقلاب سبز
همچون سموم و مواد شیمیایی آسیب زا به انسان و محیط زیست و استفاده بی رویه از منابع شده است. از این رو
استراتژی های مختلفی به منظور ارتقا دانش کشاورزان از طریق تلفیق اصول علمی با دانش بومی پایدار ابداع شده که
مدرسه در مزرعه (FFS (از طریق ترویج کشاورزی یکی از آنهاست. هدف این مقاله تحلیل پروژه های انجام شده در
دنیا و تجارب استان خوزستان در زمینه FFS می باشد. این مطالعه با استفاده از مرور ادبیات، تحلیل اسناد و مطالعه
موردی در بین کارشناسان و کشاورزان شرکت کننده در برنامه FFS در شهرستان شوش در استان خوزستان انجام شده
است. یافته های حاصل از پژوهشهای بین المللی نشان می دهند که در آفریقا و آسیا این رهیافت تاثیر مثبتی بر افزایش
دانش مدیریت تلفیقی آفات ( IPM ( کشاورزان داشته است. تجارب استان خوزستان نیز حاکی از آنست که در حال
حاضر 177 سایت IPM\FFS در استان خوزستان در حال اجرا بوده و محصولاتی از قبیل انواع کلم، کاهو، هویج، سیب
زمینی، گندم، کلزا، عسل، شیر، گوجه فرنگی، خیار و خرما را تحت پوشش FFS\IPM قرار داده اند. یافته های
حاصل از گروههای متمرکز کشاورزان و کارشناسان نشان می دهند که برنامه FFS در بالا بردن دانش کشاورزان در
زمینه پیامدهای منفی استفاده بی رویه از آفت کشها بر محیط زیست، سلامت مواد غذایی و انسان تاثیر مثبتی داشته
است.
کلیدواژه ها