نقش تروج کشاورزی در زنجیره ارزش پرورش طیور: مطالعه موردی در استان قم

پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (344.99 K)
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه زنجان
2استادیار ترویج کشاورزی و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
چکیده
یک تغییری در دیدگاهها و سیاستهای توسعه کشاورزی از رهیافتهای صرفاً تولید مدار به سمت رهیافتهای نظاممند با
در نظر گرفتن کلیه فرایند زنجیره ارزش غذا با تاکید بر مراحل قبل از تولید، حین تولید و پس از تولید و با توجه به
تقاضای بازار روبه افزایش است. این رویکرد، حیطه جدیدی را برای ترویج کشاورزی ایجاد نموده است تا کنشگران
زنجیرهی ارزش را در جهت بازیگری هرچه بهتر در آن و همسویی و انطباق هرچه بیشتر با تغییرات و نیازها توانمند
سازد. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاههای کنشگران مختلف دخیل در زنجیرهی ارزش واحدهای پرورش طیور، در
مورد چالشهای موجود و نیازهای اطلاعاتی آنها، همچنین تحلیل نقش ترویج برای حل این چالشها انجام شده است.
این پژوهش با بکارگیری یک روش شناسی مطالعه موردی، چهار گروه کنشگر مختلف را از طریق فنون مصاحبه
نیمهساختاریافته و گروههای متمرکز مورد بررسی قرار داده است. کارشناسان شرکت پشتیبانی امور دام مهمترین
مولفههای تاثیرگذار در تولید را شرایط بازار و سیاست کشور ذکر نمودند، همچنین معتقد بودند که بیماری ها، گرانی
نهادهها، شرایط اقتصادی کشور و شرایط بارندگی در خارج شدن بعضی مرغداران از زنجیره تولید تاثیر داشته اند. از نظر
تولیدکنندگان بالا بودن قیمت نهادهها، بیماری ها، نوسانات قیمت محصولات و اتلاف انرژی از مشکلات اساسی آنها
بشمار می روند. به دلیل عدم امکان نگهداری یا فرآوری محصولات، قدرت چانه زنی تولیدکنندگان نیز پایین بوده و
نتیجتاً آنها را آسیب پذیر نموده است. مدیریت طیور جهاد، به تلفات و نداشتن قدرت نگهداری محصولات؛ و مدیران
کشتارگاه به بالا بودن قیمت نهادهها و بیماری ها به عنوان مشکل تولیدکننده مینگریستند. ترویج میتواند به مرغداران
کمک کند بهره وری انرژی و تولید را بالا ببرند از طرفی با تشکیل تشکلهای خودجوش و اجتماع محور، قدرت چانه
زنی آنها را برای تهیه نهاده و فروش محصولات بالا ببرد.
کلیدواژه ها