بررسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی شالیکاران از عملکرد صندوق بیمه کشاورزی در مناطق خیلی پر خطر استان گیلان

پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (254.44 K)
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1دانش آموخته توسعه روستایی دانشگاه گیلان
2دانشیار گروه توسعه روستایی دانشگاه گیلان
چکیده
امروزه دنیای کسب و کار بر پایه مشتری مداری و رضایتمندی مشتریان استوار شده است، به گونه ای که گسـترش و
ارائه خدمات بدون در نظر گرفتن این اصل نه تنها مشکل بلکه غیر ممکن است. صندوق بیمه کشاورزی نیز از این امـر
جدا نیست و به منظور پایداری، توسعه و گسترش بیمه، باید خواسته ها، نیازها و انتظارات کشاورزان مورد توجـه قـرار
گیرد. از این رو هدف از مطالعه حاضر بررسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی شالیکاران از عملکرد صندوق بیمه کشاورزی
در مناطق پر خطر استان گیلان می باشد. رویکرد غالب تحقیق پیمایشـی اسـت. جامعـه آمـاری مـورد مطالعـه شـامل
شالیکاران بیمه گذار مناطق خیلی پر خطر استان گیلان است (41414=N ) که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 370
نفر از آنها از طریق نمونه گیری طبقه ای –تصادفی چند مرحله ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور سنجش
روایی پرسشنامه از نظر استادان، کارشناسان بیمه و بانک کشاورزی استفاده شده و برای سنجش پایایی پرسشنامه، آماره
آلفای کرونباخ به کار رفته که مقدار آن 84 درصد به دست آمده است. در این تحقیق عوا مل مؤثر بر رضایتمندی بـه
دو گروه عوامل سازمانی (مربوط به بیمه گر) و عوامل برون سازمانی (مربوط به بیمه گذار) تقسیم شده است. نتایج بـه
دست آمده از ضریب همبستگی بین متغیرها نشان می دهد که در بین عوامل سـازمانی، بازدیـد بـه موقـع کارشناسـان
ارزیاب از مزرعه، میزان غرامت دریافتی، سرعت پرداخت غرامت به ترتیب بیشترین تـأثیر را در میـزان رضـایتمندی
داشته اند و از بین عوامل برون سازمانی، سن، سواد، سطح زیر کشت، داشتن شغل دوم و سابقه استفاده از بیمه در میـزان
رضایتمندی مؤثر بوده اند.
کلیدواژه ها