شناسایی ضرورتها و ملزومات تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی

پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (350.05 K)
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1دانشجوی دکتری دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
2استاد دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
3دانشیار دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
چکیده
دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشاورزی در کنار موسسات تحقیقاتی نقش مهمی در توسعه فناوریهـای مناسـب و در
نتیجه افزایش توانمندیهای نوآورانه و کارآفرینانه بهرهبرداران کشاورزی ایفا میکنند. با اینحال، هزینه بالای صرفشده
در زمینههای مختلف تحقیقاتی از جمله کشاورزی تنها زمانی توجیهپذیر است که نمودهای عملی آن در جامعـه و ارزش-
افزوده آن چه به صورت محسوس (شامل افزایش تولید) و یا نامحسوس (شامل تقویت ظرفیت دانشی و جذب نـوآوری)
مشخص باشد. بدین منظور، تجاریسازی یافتههای تحقیقاتی به عنوان یکی از راهکارهای سودمند جهت ارتقای نظام علم و
فناوری کشور مطرح شده است. تجاریسازی در فرآیند تحقیق و توسعه عبارت است از فراوری و تبدیل نتایج تحقیق بـه
محصولات، فرایندها و خدماتی که میتواند هدف مبادلات تجاری قرار گیرد یا به صورت تجاری مبادله شـود. تحقیقـات
دانشگاهی کشاورزی نیز مانند دیگر زیربخشهای نظام تحقیقات کشور تحت تاثیر عوامل تاثیرگذار در جریـان تجـاری-
سازی یافتههای تحقیقاتی است. با توجه به رویکرد نسبتاٌ جدید دانشگاههای داخلی به مقوله تجاریسـازی، در بسـیاری از
موارد درک روشنی از اهمیت و ضرورت تجاریسازی در بین دستاندرکاران تحقیقات کشاورزی وجود ندارد و تا کنون
فرآیند، ساختار سازمانی و تشکیلاتی و سازوکارهای اجرایی منسجمی در قالب یک الگوی مقتضی بـرای تجـاری سـازی
تحقیقات کشاورزی دانشگاهی تعریف نشده است. این مقاله با درک این موضوع در پی آن است تا ضرورتهـا و زمینـه
های تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی را بطور مستدل بیان کند و با مرور برخی تجارب داخلی و خارجی در زمینه تجاری
سازی تحقیقات دانشگاهی، سازوکارهایی را بدین منظور ارایه دهد.
کلیدواژه ها