بررسی عوامل موثر بر دسترسی به بازار کشمش تیزابی از دیدگاه تولید کنندگان در استان زنجان

پذیرفته شده برای پوستر
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی - مدیریت کشاورزی
2دکتری ترویج و آموزش کشاورزی- استادیا
چکیده
خشکبار ایران از جمله محصولات فرآوری شده باغی صادراتی است که از نظر طعم، مزه و کیفیت شهرت جهانی دارد،
خاصیت فساد پذیری و حجیم بودن و عدم امکان نگه داری طولانی محصولات کشاورزی به صورت تازه باعث گردیده
بیشتر محصولات به صورت خشک و فرآوری شده روانه بازار گردیده و ارزآوری قابل قبولی برای کشور ایجاد کنند.
انگور با تولید بیش از 2 میلیون تن در سال یکی از محصولات پراهمیت و قابل توجه کشورمان است که در آن از
فرآیند خشک کردن، آنهم در سطح وسیعی برای تولید کشمش تیزابی جهت مصارف داخلی و صادرات استفاده میشود.
هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر دسترسی به بازار کشمش تیزابی در استان زنجان با استفاده از تحقیق
پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها و اطلاعات مورد نیاز این تحقیق از طریق پرسشنامه با 90 کشاورز در سال 1390
جمع آوری شد. نتایج بدست آمده نشان میدهد که سطح زیر کشت انگور و تعداد اعضاء خانواده از عوامل بسیار مهم در
دسترسی به بازار کشمش تیزابی هستند. همچنین منابع تامین نیاز مالی با عوامل دسترسی به بازار کشمش تیزابی رابطه
مثبت معنی داری در سطح 99 درصد دیده شد. همچنین در این پژوهش برای پیش بینی اثر متغیرهای مستقل بر متغیر
وابسته دسترسی پذیری به بازار ، از رگرسیون چند متغیری به روش گام به گام استفاده شد که به ترتیب در شش گام
متغیرهای تعداد اعضاء خانواده، دانش کشاورزان، سابقه کار کشاورزی، سن، سطح زیر کشت، تعداد خدمات و عملیات
بر روی محصول کشمش تیزابی از عوامل اصلی در دسترسی به بازار کشمش تیزابی شناخته شدند.
کلیدواژه ها