واکاوی مهارتهای آکادمیک در برنامه درسی، به عنوان پیش نیاز قابلیت اشتغال دانشجویان کشاورزی
پذیرفته شده برای پوستر
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1کارشناس ارشد آموزش کشاورزی
2دانشیاران دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
چکیده
هدف کلی این تحقیق بررسی نقش برنامه درسی در شکل گیری قابلیت اشتغال دانشجویان کشاورزی ، با تاکید بـر نقـش
مهارت های آکادمیک بود که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان مقطع تحصیلات
تکمیلی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران است که در مجموع شامل 1491 نفر می باشـد. از بـین آنهـا بـه
صورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 310 نفر(با استفاده از جدول مورگان) به عنوان نمونه آماری انتخـاب شـدند.
ابزار تحقیق پرسشنامه ای با قسمت های مختلف برای اندازه گیری سازه های مورد مطالعه بود. روایی پرسشنامه بـر اسـاس
نظر جمعی از اساتید رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تایید گردید. جهت تعیین پایایی نیز از ضریب آلفای
کرونباخ استفاده شد که مقدار 81 /0 نشان داد پایایی مناسبی برای ابزار وجود دارد. روش آماری مورد اسـتفاده رگرسـیون
سلسله مراتبی بوده و نرم افزار مورد استفاده SPSS نسخه 18 بود. یافته های تحقیق حاکی از آن است که "توانایی به کار
گیری دانش تخصصی در محیط عمل مهمترین نقش را در شکل گیری قابلیت اشـتغال در بـین مهـارت هـای آکادمیـک
دانشجویان کشاورزی مقاطع تحصیلات تکمیلی دارا است. متغیرهای "توانایی به کارگیری فناوری هایی همچون رایانـه در
ارتباط با رشته تخصصی"، "مهارتهای محاسباتی و عددی" و "تفکر و تجزیه و تحلیل نقادانه" در رتبه های بعدی اهمیـت
قرار گرفتند. در انتهای تحقیق نیز پیشنهاداتی برای ارتقای قابلیت اشتغال دانشجویان کشاورزی از طریق بازنگری در برنامه
درسی و با تاکید بر کسب مهارتهای آکادمیک ارائه شده است.
مهارت های آکادمیک بود که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان مقطع تحصیلات
تکمیلی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران است که در مجموع شامل 1491 نفر می باشـد. از بـین آنهـا بـه
صورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 310 نفر(با استفاده از جدول مورگان) به عنوان نمونه آماری انتخـاب شـدند.
ابزار تحقیق پرسشنامه ای با قسمت های مختلف برای اندازه گیری سازه های مورد مطالعه بود. روایی پرسشنامه بـر اسـاس
نظر جمعی از اساتید رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تایید گردید. جهت تعیین پایایی نیز از ضریب آلفای
کرونباخ استفاده شد که مقدار 81 /0 نشان داد پایایی مناسبی برای ابزار وجود دارد. روش آماری مورد اسـتفاده رگرسـیون
سلسله مراتبی بوده و نرم افزار مورد استفاده SPSS نسخه 18 بود. یافته های تحقیق حاکی از آن است که "توانایی به کار
گیری دانش تخصصی در محیط عمل مهمترین نقش را در شکل گیری قابلیت اشـتغال در بـین مهـارت هـای آکادمیـک
دانشجویان کشاورزی مقاطع تحصیلات تکمیلی دارا است. متغیرهای "توانایی به کارگیری فناوری هایی همچون رایانـه در
ارتباط با رشته تخصصی"، "مهارتهای محاسباتی و عددی" و "تفکر و تجزیه و تحلیل نقادانه" در رتبه های بعدی اهمیـت
قرار گرفتند. در انتهای تحقیق نیز پیشنهاداتی برای ارتقای قابلیت اشتغال دانشجویان کشاورزی از طریق بازنگری در برنامه
درسی و با تاکید بر کسب مهارتهای آکادمیک ارائه شده است.
کلیدواژه ها