ادراک اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی نسبت به کیفیت مولفههای آموزش الکترونیکی کشاورزی در ایران

پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (267.51 K)
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران
2دانشیار دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران
چکیده
هدف این پژوهش پیمایشی، تحلیل ادراک اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی نسبت به کیفیت
مولفههای آموزش الکترونیکی کشاورزی بود. جامعه آماری آن شامل اعضای هیات علمی رشتههای ترویج، آموزش و
توسعه کشاورزی در سراسر کشور بود که سرشماری بهعمل آمد و در نهایت 42 پرسشنامه جمعآوری گردید. ابزار
تحقیق پرسشنامهای بود که مختصصان روایی صوری آنرا بررسی و تأیید کردند و برای تعیین میزان پایایی از ضریب
آلفای کرونباخ استفاده گردید (94 /0 = α .(دادهها توسط نرمافزار SPSS نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتههای حاصل از تحقیق نشان داد که در زمینه کیفیت مولفه زیرساختی، وجود رایانه کافی در دانشگاه؛ مولفه
سیاستگزاری، قوانین و سیاستهای مناسب در زمینه آموزش الکترونیکی؛ مولفه آموزشگر، تخصص و تجربه اعضای
هیات علمی در زمینه موضوعات درسی؛ مولفه فراگیر، اعتقاد دانشجویان به موثر بودن آموزش الکترونیکی؛ مولفه
مدیریتی-پشتیبانی، استفاده از نظر فراگیران و آموزشگران برای بهبود مستمر دورههای آموزشی؛ مولفه ارزشیابی، وجود
متخصصان ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزشی و مولفه طراحی و اجرا، متناسب بودن محتوا با توانایی علمی فراگیران در
بالاترین رتبهها قرار داشتند. همچنین، نتایج بهدست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی نیز نشان دادند که از دیدگاه اعضای
هیأت علمی، شش عامل زیرساختی، پشتیبانی، روانشناختی، سیاستگزاری، طراحی و ارزشیابی در مجموع 03 /68 درصد از
کل واریانس متغیرها را تبیین نمودند
کلیدواژه ها