بررسی رابطه ارزش های کارآفرینان روستایی با تعریف آنان از موفقیت
پذیرفته شده برای پوستر
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1دانشجوی دکترای توسعه کشاورزی، دانشگاه رازی، پردیس کشاورزی ومنابع طبیعی
2دانشیار، دانشگاه رازی، پردیس کشاورزی ومنابع طبیعی
3دانشیار، دانشگاه رازی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی
چکیده
اکثر محققین از ویژگی های شخصیتی، به عنوان پیش بینی کننده های موفقیت کارآفرینان استفاده کرده اند. اما،
تحقیقات دیگر نشان داده است که ویژگی های شخصیتی، پیش بینی کننده های قوی برای موفقیت کارآفرینان نیستند
(گارتنر، 1988 .(در حالی که ، ارزش های کارآفرینان از سوی بسیاری از محققین به عنوان متغیرهای پیش بینی کننده
های موفقیت و اثربخشی کارآفرینان مورد تأکید قرار گرفته است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین
ارزش های کارآفرینان روستایی و تعریف آنان از موفقیت می باشد. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع تحقیقات
توصیفی-همبستگی می باشد. نمونه آماری این پژوهش شامل 92 نفر از کارآفرینانی بوده است که در سه بخش
(صنعت، خدمات و کشاورزی) مشغول به فعالیت می باشند و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی شده بر اساس
جدول مورگان انتخاب شده اند. به منظور پایای ابزار سنجش، پرسشنامه تدوین شده در بین 30 نفر از افراد مشابه جامعه
آماری مورد پیش آزمون قرار گرفته و سپس از طریق آزمون آلفای کرونباخ پایایی آن 85 /0 محاسبه گردید. نتایج این
پژوهش نشان داد که بین ارزش های کارآفرینان و تعریف آنان از موفقیت رابطه معنی داری وجود دارد. به طوریکه
کارآفرینانی که به ارزش های قدرت طلبی، توفیق طلبی و خودمحوری معتقدند، موفقیت خود ار با شاخص های کسب
درآمد، رشد و شهرت تعریف می کنند و به شاخص های تعادل بین کار و خانواده و مشارکت اجتماعی در موفقیت خود
کمتر اهمیت می دهند. از سوی دیگر، کارآفرینانی که به ارزش های نیکخواهی و عام گرایی پایبندند، موفقیت خود را
با شاخص های رضایت مشتری، کیفیت تولید و لذت از کار تعریف می کنند و برای شاخص های رشد و کسب در آمد
اهمیت کمتری قائلند. همچنین، کارآفرینانی که به ارزش هیجان طلبی معتقدند، موفقیت خود را با شاخص نوآوری
تعریف می کنند
تحقیقات دیگر نشان داده است که ویژگی های شخصیتی، پیش بینی کننده های قوی برای موفقیت کارآفرینان نیستند
(گارتنر، 1988 .(در حالی که ، ارزش های کارآفرینان از سوی بسیاری از محققین به عنوان متغیرهای پیش بینی کننده
های موفقیت و اثربخشی کارآفرینان مورد تأکید قرار گرفته است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین
ارزش های کارآفرینان روستایی و تعریف آنان از موفقیت می باشد. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع تحقیقات
توصیفی-همبستگی می باشد. نمونه آماری این پژوهش شامل 92 نفر از کارآفرینانی بوده است که در سه بخش
(صنعت، خدمات و کشاورزی) مشغول به فعالیت می باشند و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی شده بر اساس
جدول مورگان انتخاب شده اند. به منظور پایای ابزار سنجش، پرسشنامه تدوین شده در بین 30 نفر از افراد مشابه جامعه
آماری مورد پیش آزمون قرار گرفته و سپس از طریق آزمون آلفای کرونباخ پایایی آن 85 /0 محاسبه گردید. نتایج این
پژوهش نشان داد که بین ارزش های کارآفرینان و تعریف آنان از موفقیت رابطه معنی داری وجود دارد. به طوریکه
کارآفرینانی که به ارزش های قدرت طلبی، توفیق طلبی و خودمحوری معتقدند، موفقیت خود ار با شاخص های کسب
درآمد، رشد و شهرت تعریف می کنند و به شاخص های تعادل بین کار و خانواده و مشارکت اجتماعی در موفقیت خود
کمتر اهمیت می دهند. از سوی دیگر، کارآفرینانی که به ارزش های نیکخواهی و عام گرایی پایبندند، موفقیت خود را
با شاخص های رضایت مشتری، کیفیت تولید و لذت از کار تعریف می کنند و برای شاخص های رشد و کسب در آمد
اهمیت کمتری قائلند. همچنین، کارآفرینانی که به ارزش هیجان طلبی معتقدند، موفقیت خود را با شاخص نوآوری
تعریف می کنند
کلیدواژه ها