مروری بر اثرگذاری ویژگی های نوآوری در فرآیند پذیرش با استفاده از روش فراتحلیل
پذیرفته شده برای پوستر
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1دانشجوی دکترای توسعه کشاورزی، دانشگاه رازی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی
2دانشیار، دانشگاه رازی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی
چکیده
چکیده نشر نوآوری ها و فناوری های جدید در جامعههای روستایی به عنوان پیش نیازی برای توسعه روستایی ضروری
است، این بدان علت است که اثرگذاریات نوآوری فناوریکی به عنوان شاخص توسعه اقتصادی مدرن و نوآوری های
اجتماعی ناشی از آن، عاملهای تأثیر گذار بر روی توسعه ساختار اجتماعی و اقتصادی را تشکیل می دهند. عاملهای
مختلفی بر فرآیند پذیرش نوآوری توسط افراد تأثیر می گذارند، یکی از این عاملهای ویژگی های نوآوری می باشد.
راجرز با ارائه مدل سنتی نشر، پنج ویژگی را برای نوآوری ذکر کرد و معتقد بود این ویژگی ها نقش مهمی در فرآیند
پذیرش نوآوری ها ایفا می کنند. هدف این تحقیق بررسی اثرگذاری ویژگی های نوآوری بر آهنگ پذیرش با استفاده
از روش فراتحلیل است. در این بررسی از 40 مقاله پژوهشی در ارتباط با اثرگذاری ویژگی های نوآوری بر آهنگ
پذیرش بهره گرفته شد و اندازه اثرگذاری(size effect (هر یک از مقالات فوق مورد واکاوی قرار گرفت. نتایج
نشان داد که بر پایه 63 اندازه اثرگذاری بدست آمده از یافته پژوهش های انجام شده اگرچه بطورکلی رابطه مثبتی بین
ویژگی های نوآوری و آهنگ پذیرش وجود دارد، اما سه ویژگی سازگاری ، قابلیت دیدن و مزیت نسبی به ترتیب
دارای بیشترین اثرگذاری در آهنگ پذیرش نوآوری هستند.
است، این بدان علت است که اثرگذاریات نوآوری فناوریکی به عنوان شاخص توسعه اقتصادی مدرن و نوآوری های
اجتماعی ناشی از آن، عاملهای تأثیر گذار بر روی توسعه ساختار اجتماعی و اقتصادی را تشکیل می دهند. عاملهای
مختلفی بر فرآیند پذیرش نوآوری توسط افراد تأثیر می گذارند، یکی از این عاملهای ویژگی های نوآوری می باشد.
راجرز با ارائه مدل سنتی نشر، پنج ویژگی را برای نوآوری ذکر کرد و معتقد بود این ویژگی ها نقش مهمی در فرآیند
پذیرش نوآوری ها ایفا می کنند. هدف این تحقیق بررسی اثرگذاری ویژگی های نوآوری بر آهنگ پذیرش با استفاده
از روش فراتحلیل است. در این بررسی از 40 مقاله پژوهشی در ارتباط با اثرگذاری ویژگی های نوآوری بر آهنگ
پذیرش بهره گرفته شد و اندازه اثرگذاری(size effect (هر یک از مقالات فوق مورد واکاوی قرار گرفت. نتایج
نشان داد که بر پایه 63 اندازه اثرگذاری بدست آمده از یافته پژوهش های انجام شده اگرچه بطورکلی رابطه مثبتی بین
ویژگی های نوآوری و آهنگ پذیرش وجود دارد، اما سه ویژگی سازگاری ، قابلیت دیدن و مزیت نسبی به ترتیب
دارای بیشترین اثرگذاری در آهنگ پذیرش نوآوری هستند.
کلیدواژه ها