بررسی و تحلیل ویژگی های فردی و آموزشی دانشجویان گیاهان دارویی در توانمندی کارآفرینانه

پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (230.37 K)
عنوان دوره: چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران
نویسندگان
1کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی
2عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
3کارشناس ارشد آموزش و پژوهش اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی
چکیده
چالش های اشتغال و بیکاری نه فقط یکی از مهم ترین مسائل اجتماعی کشور به شمار می آید بلکه
با توجه به میزان رشد جمعیت می توان آن را مهم ترین چالش اجتماعی آینده نیز به حساب آورد.
از سوی دیگر تجارب کشورهای مختلف نشان می دهدکه بهترین گزینه، آماده نمودن فراگیران نظام
آموزشی جهت اشتغال در بازار کار و آموزش کارآفرینی است. و از طرفی آموزش های علمی-
کاربردی می تواند فاصله آموزش های نظری مراکز آموزش عالی را با بازار کار پر کنند. لذا یکی
از راهکارهای رسیدن به هدف فوق حرکت این نظام به سمت کارآفرینی و کارآفرین نمودن
دانشجویان آن است. به خصوص رشته گیاهان دارویی که در سالهای اخیر بشر به سمت طب سنتی
واستفاده از گیاهان دارویی بازگشت کرده است، می تواند فرصت خوبی برای ایجادکارآفرینی باشد.
به این منظور پژوهش حاضر با هدف کلی بررسی و تحلیل ویژگی های فردی و آموزشی در
توانمند کردن کارآفرینانه دانشجویان رشته گیاهان دارویی دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان
خراسان جنوبی طراحی و انجام پذیرفت . پژوهش حاضر از نظر ماهیت تحقیق، از نوع کاربردی و از
نظر کنترل متغیرها از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل 131 نفر
ازدانشجویان مراکز علمی کاربردی واقع در استان خراسان جنوبی می باشند که به روش سرشماری
مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بود که ضریب آلفای
کرونباخ 87 /0 محاسبه شده که نشان دهنده پایایی مطلوب ابزار تحقیق می باشد. نتایج پژوهش نشان
می دهد: برخی راهکارهای آموزشی مثل: بالابردن میزان آگاهی دانشجویان از آینده شغلی، هدایت
محتوی درسی به سمت واحدهای عملی، به روز کردن تکنولوژی های آموزشی، توجه بیشتر به
عوامل موثر بر آموزش از موثرترین راهکارهای آموزشی در توسعه کارآفرینی مراکز علمی
کاربردی برای رشته گیاهان دارویی محسوب می شوند. از دیدگاه گروه مورد مطالعه بین وضعیت
فعلی و مطلوب اختلاف معنی داری وجود دارد.
کلیدواژه ها